De schaduwzijde van de social Vero app hype

Vero App

We hebben er even op moeten wachten, maar dan hebben we er weer één: de nieuwe social hype. Dit keer gaat het om de Vero app. De app springt meteen in het oog omdat de app niet onder stoelen of banken steekt dat het de aanval opent op bestaande apps als Facebook, Twitter en Instagram. Vooral de speerpunten ‘geen reclame’ en ‘geen bepalende algoritme’ hebben een grote aantrekkingskracht.

Meer, meer, meer met de Vero app

Veel bloggers en vloggers kunnen hun greedy-ness niet in toom houden. Vooral zij zijn er als de kippen bij als het gaat om wéér een nieuw platform om vooral jezelf te promoten. En waarom zou je niet? In tegenstelling tot de grootste concurrent Instagram kan je hier namelijk wél je links delen met de wereld. Dus nóg meer kans om jezelf nóg meer naar voren te schuiven, hopende op nóg meer traffic naar je website en te kunnen vertellen dat je nóg meer bereik hebt. Althans… als de Vero app dus echt impact gaat hebben op het leven van het miljarden gebruikerspotentieel. Meer, meer, meer…

Even Googlen

Ik heb nogal last van dat meer-idee. Ik ben bovendien een blogger die over duurzaamheid schrijft. Over klimaat. Over mensen. En de connectie die deze drie speerpunten met elkaar hebben. Het is een beetje een duurzaam persoon eigen om zichzelf de vraag te stellen: heb ik dit nodig? Die vraag stellen “we, duurzame gekkies” vaak als het gaat om kleding, spullen… en in mijn geval ook om internethypes. Dus ik Google. Dat is best duurzaam. Google draait immers op groene energie, zet warmte van datacentra om in nieuwe energie en heeft beloofd om daarin nog meer stappen te zetten. Het kan altijd beter, maar een duurzamer online platform is er momenteel bijna niet.

Vero App
Vero App

Hiep, hiep hoera, Dutch Cowboys blij met de app

De resultaten van mijn zoekopdracht vertellen mij uiteraard iets over de hype van de Vero app. De blogger van het gerenommeerde Dutch Cowboys prijst de app. Dat de laadtijd van de app door de explosieve groei soms wat lang is, neemt ze op de koop toe. Begrijpelijk. En daar wordt aan gewerkt, zo beloven de techneuten van de Vero App via Twitter. Verder zijn er een paar kleine bugs, maar die wegen volgens haar niet op tegen de vele voordelen. Tja, als dat het enige nadeel is én er zijn nog eens een paar extra leuke features meer dan Instagram… Je hebt me bijna. Maar toch net niet.

Daar denken andere media anders over

Dat Dutch Cowboys een trendwatcher is van heb ik jou daar blijkt in mijn ogen vooral aan deze 2 vingers aan nadelen. De website komt dagen voordat de hype grootse vormen aanneemt al met een artikel hierover. Ze zijn verreweg de eerste… en wow, wat fantastisch allemaal. Een paar dagen later volgt een wat meer diepgaande analyse van de app via andere websites. Het evenzo gerenommeerde Bright.nl kijkt namelijk wat kritischer.

Moeilijk om uit te schrijven

Bright.nl weet te melden dat de Vero app wel wat meer schaduwkantjes heeft dan alleen wat moeizaam dataverkeer en bugs. Zo kunnen ontevreden gebruikers hun account niet na aanmelding weer verwijderen. Wil je dat wel, dan moet je het bedrijf even mailen. Mogelijk zal je verzoek dan zonder al teveel poespas worden verwijderd, al weet je dat niet zeker. Je krijgt een antwoord dat je uitschrijving ‘in process’ is, maar een duidelijke uitschrijving blijft uit. Bovendien weet de Vero app wel even te melden dat niet alle gegevens worden gewist.

Vero App

Jezelf op een billboard en gegevens bewaard

Wie overigens wel tevreden is met de app, kan zichzelf in de toekomst mogelijk terugvinden op mooie billboards. De Belgische zakenkrant De Tijd is in de algemene voorwaarden gedoken. Die krant weet je te vertellen dat je als gebruiker akkoord gaat met de voorwaarde dat alle content die je deelt, van de Vero app is. Dus ook je identiteit, je naam, foto’s, teksten, video’s… alles. Dit in tegenstelling tot bv. Instagram die beweert dat zeker niet te doen zonder jouw toestemming.

Traffic boven principes

We hebben natuurlijk niets te verbergen. Wij bloggers hebben dan ook snel lak aan dit soort voorwaarden. Traffic boven principes. Toch kom ik niet langs één principe. En dat is de eigenaar. Ik pretendeer een duurzaam blog te zijn. Mijn blog richt zich op o.a. op de waarde van de mens en predikt een duurzame samenleving. Niet alleen om mij heen. Wereldwijd. Ik stel me daarom altijd te vraag: wat is de impact van mijn gebruik?

Omstreden reputatie eigenaar Vero app

Nu is die impact nog niet een heel groot issue, maar wel de eigenaar van dit platform Ayman Hariri. De beste man was plaatsvervangend directeur van het Saudische bouwbedrijf Oger. Het bedrijf had meer dan 2.000 bouwvakkers in dienst. Veelal waren dat gastarbeiders uit o.a. Pakistan, Bangladesh en de Filipijnen. Deze arbeiders kregen geen cent uitbetaald. De werknemers verbleven in slavenkampen en ontvingen minimale voorzieningen zoals een dagelijks voedselpakket. Kleine ruimtes werden door 8 man gedeeld op krakkemikkige bedden voorzien van kapot beddengoed. Zelden werden werknemers voorzien van nieuw materiaal.

Kamp - Oger eigenaar Vero App
Kamp - Oger eigenaar Vero App

Oud werknemers aan lot overgelaten

Oger ging vervolgens in 2017 failliet. De 2.000 slaven kregen geen uitkering, noch een vergoeding. Ze zijn door Oger in de voormalige woonkampen achtergelaten zonder gas, voldoende schoon drinkwater, elektriciteit en genoeg voedsel. Er is ook geen medische hulp voor deze nu werkloze werknemers, die geen geld hebben om terug te keren naar hun land van herkomst. Ze worden letterlijk aan hun lot overgelaten.

Iets meer verantwoordelijkheid van een miljardair

De miljardair Hariri kijkt niet langer om en ‘bestrijdt’ nu de algoritme bepalende en reclame delende social media platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter met zijn Vero App. Je kunt de rol van Hariri als CEO van Oger zien als een smetje, Zuckenberg is immers ook niet heilig, maar iemand met zoveel geld (geschat vermogen ligt op € 1,3 miljard!) kan iets meer verantwoordelijkheid nemen voor de 2.000 slaven, of mensen zoals we ze moeten noemen, die zijn bedrijf jarenlang wél aan successen hielp.

Enjoy the overkill

Om die reden sla ik even over als je het niet erg vindt. Ik wens iedereen natuurlijk veel plezier met de Vero app. En tip voor de mensen die zichzelf en hun blog geweldig vinden: vooral veel posten de hele dag. Er is geen algoritme, dus des te meer jij post des te meer de mensen van jou zien.

Happy traffic allemaal!

Oh ja, nog even dit. Op de vraag 'waarom blog je zelf dan over de Vero app als je het toch niks vindt?' is mijn antwoord eenvoudig. Het gaat mij om de vraag: wat heb ik werkelijk nodig en welke impact heeft het gebruik van spullen om mens, natuur en/of klimaat? In het kader van die vragen, geef ik inzichten die de andere kant van de medaille tonen m.b.t. de Vero app. Daarnaast is mijn blog - net als elk ander blog - natuurlijk mijn mening die is gebaseerd op bepaalde feiten.  De keuze om de app te gebruiken, laat ik uiteraard helemaal aan jou.

Bron foto's: Apple, Vero en Saudi Oger Affected Pakistanis

7 thoughts on “De schaduwzijde van de social Vero app hype

  1. Bedankt voor de kritische noot 🙂 Ik ben het deels met je eens, deels oneens. Aan je verhaal wil ik wel aan toevoegen dat het voor mij niet gaat om meer en meer sociale media, maar om diepgang. In plaats van alleen maar het “perfecte plaatje” van Instagram kan je bij Vero boeken delen, of films, dingen met wat meer inhoud dan een perfecte foto en een paar hashtags. Ik zie er dus juist de mogelijkheid van wat minder oppervlakkigheid in. Maar zoals bij alle social media is het wat je er zelf van maakt.
    Dat de content die je deelt op Vero eigendom wordt van de app heb ik ook een paar keer voorbij zien komen. Dat zou voor mij reden zijn om de app niet te gebruiken, dus ik was er zelf ook even ingedoken. Maar dit staat vond ik helemaal niet terug in de algemene voorwaarden. Ik lees alleen dat de foto’s openbaar worden gemaakt (onder jouw naam, maar dus wel zichtbaar voor derden) en te vinden zijn door andere gebruikers. De content blijft dus gewoon van jezelf.
    Maar tot slot de woon- en werkomstandigheden van de oud-werknemers…. dat is treurig. We mogen met zijn allen wel wat bewuster worden van de omstandigheden waarin mensen die het minder goed hebben dan wij, leven. Al weet ik ook hoe moeilijk het is om dat te doen bij alles wat je gebruikt. Dat vluchten voor 5 euro en kleding die goedkoper is dan een kopje koffie geen eerlijke bron hebben, is makkelijk te bedenken. Bij andere producten en diensten is het minder zichtbaar.

    1. Hé Aniek. In mijn beleving geven de algemene voorwaarden wel degelijk aan dat Vero jouw content wel degelijk mag gebruiken voor eigen doeleinden. Hoewel de content van jouw blijft (dat staat er inderdaad ook), mogen zij jouw aan hun gegeven content gebruiken zonder dat je daar geld of andere vergoedingen voor terug kunt vragen. Dus de theorie dat jouw post een poster wordt, blijft daarmee (nog) in stand.

      En inderdaad… je kunt niet alles ondervangen. In dit geval weet ik vooraf iets teveel van de app, wat mij persoonlijk niet aanstaat. Om die reden hoef ik er (nog) niet op. Maar dat zei ik ook ooit eens over Hyves :-p

  2. Heel fijn om ook een kritisch bericht te lezen. Zelf vind ik instagram al heel wat en heb ik helemaal niet zo’n behoefte aan nóg zo’n app. Dat van die werknemers had ik inderdaad ook gelezen, en dat is toch ook voor mij een reden om het niet te gaan gebruiken. Tuurlijk is dit met alles zo, maar we moeten ergens beginnen en dat is vooral bij ons zelf, onze eigen gewoontes en de dingen die we gebruiken. Daarnaast is het ook nog maar afwachten wat er met deze app gaat gebeuren, hoeveel je er voor moet betalen en of het echt zonder algoritme blijft werken…

    1. De features zijn in elk geval veel belovend. En als je al 2 jaar bestaat en vanuit het niets wordt je app een hit, dan moet je wel even aan de bak met servers enzo. Wordt aan gewerkt inmiddels. Als er vraag naar is, zal het vast levensvatbaar zijn. Maar dat dacht men ook van Whatsapp-tegenhanger Telegram. Nooit meer van gehoord 🙂

  3. Dank voor het uitzoeken, Randy! Ik moet bekennen dat ik wel gezwicht ben voor de druk van ‘eerste miljoen gratis’, maar heb er nog niets opgezet. Wat me aansprak is de combinatie van alle voordelen van verschillende platforms en dan met minder (zichtbare) nadelen. Al die social media-kanalen zijn me ook teveel aan het worden, maar dit zou dan juist een uitkomst kunnen zijn. In theorie. Het werkt overigens nog zo belabberd dat ik nauwelijks mensen kon opzoeken, dus mijn verwachtingen zijn laag.
    Maar goed, gelukkig hoorde ik van meerdere kanten kritische geluiden en het doet me deugd dat niet iedereen alles zomaar klakkeloos omarmt. Fijn dat je die verhalen hebt toegelicht. Wat een walgelijk verhaal zeg. Jammer dat eigenlijk al die social media zo’n nare bijsmaak hebben, terwijl het in de kern natuurlijk super mooie dingen kan brengen. Vero laat ik even voor wat het is. Hopelijk wordt het een flop 😉

    1. Ha… Dit was een Linda-artikel 🙂

      Beetje uitzoeken, beetje inlezen en dan ontdekken wat je ontdekt. Ik vind de idee achter alle combinaties wel te begrijpen, overigens. Ik begreep trouwens – even verder gravend – dat de ontwikkelaars Russisch zijn. Niks mis met Russen, maar deze werden gelinkt aan de niet zo betrouwbare ontwikkelhoek. Zegt verder niet zoveel.

  4. Ik heb het even uitgeprobeerd en de app werkt om te beginnen al te langzaam en hij crasht regelmatig. Ik geloof ook het hele verhaal niet over het ontbreken van ads en algortimes. Als hij eenmaal genoeg klanten heeft zal dit ongetwijfeld volgen, wie gaat anders zijn servers betalen? Bovendien zou na 1 miljoen leden de rest moeten betalen, en wie doet dat nu voor social media? Gooi dat allemaal samen met de verhalen over de eigenaar en mijn keuze is gemaakt, de app werd verwijderd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *